OPDRACHT 3

Actua van de week


Eindtermen ICT

  • 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Leergebieden

  • Taalontwikkeling
  • Mediakundige ontwikkeling

Doelen

  • TOmn2 Een mondelinge boodschap overbrengen: persoonlijk verslag uitbrengen over een beluisterde tekst.
  • MEmw1 Media enthousiast en positief aanwenden.
  • IVoc5 Informatiebronnen hanteren.
  • IVoz1 Initiatief nemen. Een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast en volhardend vorm en inhoud geven 
     

Uitleg opdracht

Wekelijks wordt er een nieuwe leerling aangeduid voor de actua. Deze functie is te vinden op het takenbord (zie foto). Dat wil zeggen dat zij een hele week de actualiteit volgen en op vrijdag na de les wiskunde komen presenteren voor heel de klas. Ze tonen aan de andere leerlingen wat zij deze week gevonden hebben, ze kiezen 1 item. Normaal vertelden ze gewoon wat ze gevonden hadden, zonder beeldmateriaal. Tijdens mijn stage, gaf ik hen de opdracht de computer te gebruiken, dat leek me veel interessanter. Het prikkelde ook de medeleerlingen om aandachtiger te luisteren omdat ze zo een beter beeld konden vormen van wat de leerling vertelde. Daarnaast reflecteerden ze ook op de leukste les van deze week. Ze bereiden dit allemaal schriftelijk voor in een bundeltje dat ze krijgen van de juf. Na het presenteren geven ze dit af aan de juf. De leerlingen zijn zeer gemotiveerd om de actua van de week voor te stellen. 


Verantwoording

De leerlingen gebruiken voor de actua een filmfragment, krantenartikel, foto,... van op het internet. Dit gaan ze voorstellen aan de rest van de klas. Ze gebruiken hiervoor het digibord, dit is voor hen heel motiverend. Ze werken allemaal heel graag met het bord. De leerlingen krijgen de kans om aan de rest van de klas te tonen wat hen deze week het meest heeft geprikkeld. Ze doen hun uiterste best om met een interessant onderwerp voor de klas te staan. Ze oefenen niet enkel op kritisch kijken naar de actualiteit, ze oefenen ook op hun presentatievaardigheden. De leerlingen hebben volledige keuzevrijheid over de manier van presenteren! Hoe breng je het best een mondelinge boodschap over naar de rest van de klas? De leerlingen van het 3e leerjaar gebruikten voor het artikel vaak Karrewiet. Voor hen is dit een duidelijke, kindvriendelijke site waarbij ze zeker begrijpen wat er gezegd wordt. Dat is vaak in het nieuws om 19u moeilijker te begrijpen. Verder is HLN Kids ook een toegankelijke site.

Voor deze opdracht vond ik eindterm 7 het meest geschikt.  

  • Eindterm 7 omdat ze ICT gebruikt hebben om de andere leerlingen te tonen wat zij als actua hadden uitgekozen. Ze projecteren op het Digibord hun bron. Filmpjes of geluidsfragmenten kunnen ze afspelen met geluid door de aanwezigheid van de luidsprekers in de klas.


    © Bellemans Imke
    Alle rechten voorbehouden 2018
    Mogelijk gemaakt door Webnode
    Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin