OPDRACHT 5
Routeplanner
Eindtermen ICT
- 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunende leeromgeving.
- 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Leergebieden
- Mediakundige ontwikkeling
- Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld
- Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
Doelen
- MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen.
- MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen.
- OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden
- IVoc5 Informatiebronnen hanteren.
- IVzv3 Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
Uitleg opdracht
De leerlingen krijgen bij de start van deze les een bundeltje en een eigen mini laptop. Ze volgen het stappenplan van het bundeltje. De leerlingen leren op deze manier een eigen planning maken. Ze zoeken uit op de site van De Lijn om hoe laat ze moeten vertrekken. Om hoe laat ze aankomen. Hoe lang de rit duurt,... De leerlingen vullen het bundeltje volledig zelfstandig in.
Verantwoording
De leerlingen willen meer zelfstandigheid. Ze willen hun eigen planning kunnen maken, zelf beslissen waar ze wel of geen zin in hebben op deze moment. Welke taak ze eerst maken, welke taak daarna,... We werken met het zelfstandig werk rond leren plannen. De leerlingen krijgen de eigen verantwoordelijkheid over hun leerproces. Met deze opdracht leren we de leerlingen hoe ze zelf een planning moeten maken. In dit geval gaat het over timing. Hoeveel tijd hebben we nodig om deze rit te maken? Hoe lang duurt de rit? Dit zijn allemaal elementen die ertoe brengen dat leerlingen nadenken over timing en planning. Deze opdracht zal de motivatie van de leerlingen verhogen omdat het aansluit bij hun leefwereld. De leerlingen nemen minstens tweewekelijks de bus van De Lijn om naar het zwembad te gaan. Het zal ervoor zorgen dat leerlingen meer nadenken over een planning maken. Waarom is dat belangrijk dat we een planning maken?
Voor deze opdracht doe ik beroep op de volgende eindtermen:
- Eindterm 3 omdat de leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen. Ze gaan zelfstandig aan de slag met een laptop. Ze zoeken zelf naar de juiste informatie om een planning te maken voor de ritten.
- Eindterm 6 omdat de leerlingen op de juiste site opzoek gaan naar de informatie die nodig is om het bundeltje in te vullen. De leerlingen gaan enkel op zoek op de site die is opgegeven. Ze verwerken de gegevens en vullen ze daarna correct in, in het bundeltje.