OPDRACHT 8
Bobbejaanland
Eindtermen ICT
- 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Leergebieden
- Taalontwikkeling
- Mediakundige ontwikkeling
- Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
Doelen
- TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken.
- TOsn2 Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen.
- MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen.
- MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud.
- IVoc3 Onderzoeksvragen formuleren, naar een antwoord zoeken en bevindingen formuleren.
- IVoc5 Informatiebronnen hanteren.
Uitleg opdracht
De leerlingen krijgen per 2 een bundeltje. In dat bundeltje volgen ze het stappenplan waarin ze op zoek gaan naar de informatie over het pretpark Bobbejaanland. Ze gaan in duo's opzoek naar de informatie van het park, de attracties, de shows, de tickets en vooral de openingsuren. De leerlingen krijgen voor deze opdracht 50 minuten. Voor de start van deze opdracht geeft de juf ook informatie over websites die misschien verkeerde informatie geven. Dat zijn valse websites. Zij verkopen misschien veel te dure tickets. We maken vooraf een brainstorm over wat er allemaal gevaarlijk kan zijn aan valse websites. De juf waarschuwt de leerlingen om zeker op de juiste website aan de slag te gaan.
Verantwoording
Tijdens de les wiskunde werkten we rond tabellen. We werkten rond de openingsuren van een pretpark. De leerlingen waren heel geïnteresseerd in pretparken. Daarom besloot ik op zoek te gaan naar een opdracht die aansluit bij het thema pretparken. I.p.v. een les over informatie zoeken in een tekst voor taal, vervang ik deze door deze les te geven. De leerlingen gaan zelfstandig opzoek naar de gevraagde informatie, dat was ook de opdracht voor de les taal. De leerlingen zijn gemotiveerder door dit onderwerp, dit sluit meer aan bij hun leefwereld. Ik zorg nog steeds dat de leerlingen de doelen van begrijpend lezen bereikt hebben. Enkel als ze gericht lezen, kunnen ze alle opdrachten invullen. Daarnaast zijn de leerlingen zich ook bewust van de gevaren op het internet. Ze letten op voor valse websites. Ze zorgen dat ze op de juiste site aan de slag gaan voor deze opdracht. Ik vind deze les interessanter voor de leerlingen. Ze worden op een andere manier uitgedaagd voor een les begrijpend lezen. Ik denk dat als deze opdracht een toets zou zijn, ze allemaal betere punten zouden scoren omdat ze deze keer niet enkel een tekst op een blaadje papier moeten lezen.
Voor deze les vond ik de volgende eindtermen toepasselijk:
- Eindterm 2 omdat de leerlingen bewust gemaakt worden van de gevaren van verschillende websites. Ze denken na over de mogelijke gevaren die het internet met zich mee kan brengen.
- Eindterm 6 omdat de leerlingen gericht opzoek gaan op de juiste site. Ze zoeken gericht naar de informatie die gevraagd wordt in hun bundeltje. Ze kunnen de informatie van de site begrijpend lezen. Enkel zo kunnen ze alle antwoorden vinden.